Co jest przyczyną wahań TSH?

Prof Dinesh Dhanwal
Prof. Medycyny i Kierownik Endokrynologii,
Maulana Azad Medical College,
New Delhi

Pytanie: W wirusowym zapaleniu tarczycy, jaka jest przyczyna wahań TSH od nadczynności do niedoczynności tarczycy? Czy należy rozpocząć leczenie w tym okresie wahań, czy też zaleca się czekać, aż poziom osiągnie wartość wyjściową lub ustabilizuje się? Czy wyniki badań laboratoryjnych z czasem stabilizują się lub wracają do normy? Jeśli tak, to jak długo to zazwyczaj trwa? Ponadto, przeciwciała są bardzo podwyższone – czy ich poziom również się waha? Czy te wyniki laboratoryjne stabilizują się lub z czasem wracają do normy? Jeśli tak, to jak długo to trwa?

A:Zacznę od różnicy między tyreotoksykozą a nadczynnością tarczycy. Tyreotoksykoza jest szerokim terminem używanym dla każdego pacjenta mającego nadmiar hormonów tarczycy z dowolnej przyczyny, w tym nadmiernego leczenia L-Thyroxin u pacjentów z niedoczynnością tarczycy. W nadczynności tarczycy przyczyną jest zwiększona produkcja hormonów tarczycy z gruczołu tarczowego, co oznacza, że gruczoł ten jest nadczynny. W zapaleniu tarczycy dochodzi do uwalniania z gruczołu hormonów tarczycy w postaci preformowanej. Te dwa stany można zróżnicować za pomocą badań wychwytu radiojodu. W zapaleniu tarczycy wychwyt będzie niski, a w nadczynności tarczycy wysoki. W zapaleniu tarczycy, początkowo pacjenci mają niskie TSH, a następnie hormon tarczycy może stać się normalne lub pacjent może przejść do niedoczynności tarczycy. Nie należy podawać specyficznego leczenia w początkowej fazie 8-12 tygodni; do tego czasu staje się jasne, czy pacjent pozostanie w stanie hipo czy normalnym. Wysoki anty-TPO oznacza autoimmunologię i jeśli pacjent ma niedoczynność tarczycy, potrzebuje leków przez całe życie. Wahania u pacjentów z dodatnim anty-TPO są zwykle spowodowane leczeniem tyroksyną i jeśli są prawidłowo leczone powinny się uspokoić.

Dodaj komentarz