PMC

Dyskusja

Datura stramonium (DS), znana jako Jimson weed jest dziko rosnącym ziołem. Cała roślina, zwłaszcza liście i nasiona, jest toksyczna ze względu na zawartość alkaloidów tropanowych. Zawarte atropina, L-hyoscyamina i L-scopolamina powodują zespół antycholinergiczny, który wynika z hamowania centralnej i obwodowej neurotransmisji muskarynowej .

Nastolatki, zwłaszcza te z historią nadużywania polisubstancji, dobrowolnie spożywają roślinę szukając jej efektów halucynogennych i euforycznych, i stanowią większość przypadków opisanych w literaturze. Zatrucie Datura stramonium zostało również opisane u dzieci. Nasz przypadek przedstawiał celowe spożycie nasion DS dla jego efektów halucynogennych, i podobnie do tych zgłaszanych przez Diker et al. został przyjęty ze śpiączką, centralnym elementem, który niesie złe rokowanie, jak jest związane z większą zachorowalnością.

Typowe objawy zatrucia DS są reprezentowane przez suchość skóry i błon śluzowych, flushing, mydriasis, tachykardia zatokowa, hiperpyrexia, zmniejszenie aktywności jelit, zatrzymanie moczu i zaburzenia neurologiczne z ataksją, zaburzenia pamięci krótkotrwałej, dezorientacja, zamieszanie, halucynacje (wizualne i słuchowe), psychoza, pobudzony delirium, drgawki i śpiączka. Objawy te przypominają zatrucie atropiną. Niewydolność oddechowa i zapaść sercowo-naczyniowa były zgłaszane w ciężkich przypadkach . W rzadkich przypadkach, rabdomioliza i piorunujące zapalenie wątroby zostały również opisane . Toksyczność Datura stramonium zwykle występuje w ciągu 60 minut po spożyciu, a objawy kliniczne mogą utrzymywać się do 24 do 48 godzin, ze względu na opóźnione opróżnianie żołądka. Opóźnienie to, spowodowane działaniem antycholinergicznym, powoduje wydłużenie czasu działania. Dzieci mają wyjątkową podatność na toksyczność atropiny, ponieważ mniejsze ilości mogą powodować głębokie zaburzenia ośrodkowego układu nerwowego .

Postępowanie jest głównie wspomagające. Składa się z odkażania żołądka za pomocą węgla aktywowanego podawanego doustnie lub przez rurkę, sedacji z benzodiazepinami w celu kontroli pobudzenia oraz kontroli hiperpyreksji (podawanie płynów oraz wewnętrzne i zewnętrzne metody chłodzenia). Opróżnianie żołądka i dekontaminacja są niezbędnymi narzędziami postępowania, jeśli zostaną wcześnie rozpoczęte. W naszym przypadku, połknięcie nastąpiło 2 godziny przed przyjęciem, a wczesne opróżnienie żołądka i dekontaminacja za pomocą węgla aktywowanego przez sondę żołądkową okazały się bezpieczne i skuteczne, o ile drogi oddechowe były już zabezpieczone, a manewr został zastosowany zanim toksyny zostały całkowicie wchłonięte. Zmniejszona motoryka przewodu pokarmowego mogła podnieść skuteczność węgla aktywowanego.

Tachykardia zwykle reaguje na krystaloidy.

Odtrutką na toksyczność antycholinergiczną jest fizostygmina. Wywołała ona kontrowersje, mimo ostatnich doniesień o jej bezpiecznym stosowaniu. Względnym przeciwwskazaniem do stosowania fizostygminy są wady przewodzenia serca (blok AV). U prezentowanej pacjentki stwierdzono blok prawej odnogi pęczka Hisa, czyli wadę przewodzenia w sercu, która, jak udowodniono, niesie ze sobą zmniejszone ryzyko sercowo-naczyniowe u osób zdrowych. Tło kliniczne naszej pacjentki wymagało podawania jej w zmniejszonej dawce (0,5 mg) z uwagi na nasilenie objawów neurologicznych. Fizostygmina jest zalecana w ciężkich przypadkach pobudzenia lub psychozy, nie dających się opanować napadów drgawkowych/koma lub tachykardii/dysrytmii z zagrożeniem hemodynamicznym. U naszej pacjentki podanie fizostygminy nie zaszkodziło, a poprawiło zespół neurologiczny.

Przerwy w sedacji i seryjne monitorowanie neurologiczne pozwoliły na wczesną ekstubację i zapobieganie powikłaniom związanym z intubacją i wentylacją mechaniczną.

Inną specyfiką tego przypadku była rabdomioliza. Ostre uszkodzenie nerek jest częstym zjawiskiem (10-50%), wynikającym z bezpośredniej toksyczności alkaloidów i wtórnym do mioglobinurii, która wynika z destrukcji miocytów, spowodowanej silnym pobudzeniem. Zapobiegaliśmy temu powikłaniu poprzez odpowiednią wymianę płynów, alkalizację moczu i stosowanie leków moczopędnych.

Większość przypadków opisanych w literaturze miała dobre rokowanie po zastosowaniu leczenia wspomagającego.

Mimo ciężkiego przebiegu choroby, korzystny rozwój tego pacjenta był prawdopodobnie spowodowany szybkim rozpoznaniem głównego zespołu antycholinergicznego oraz wczesnym i właściwym postępowaniem. Przypadki śmiertelne spowodowane zatruciem Datura są rzadkie, ale działania niepożądane są powszechne.

Zgłosiliśmy ten przypadek jako pierwszy opublikowany przypadek ciężkiego zatrucia dobrowolnego Datura stramonium w Rumunii, ze śpiączką i zagrażającymi życiu objawami i dokonaliśmy przeglądu wiodących wskazówek dotyczących jego diagnostyki i leczenia.

W podsumowaniu, każdy ostry zespół antycholinergiczny przebiegający ze śpiączką/napadami, u młodych ludzi, u których brak jest innych obiektywnych wyników, może sugerować zatrucie Datura stramonium i należy rozpocząć wczesne odkażanie/leczenie.

Dodaj komentarz