Tachicardie ventriculară susținută secundară fenomenului R-ON-Ton-T cauzată de subdimensionarea temporară a stimulatorului ventricular epicardic după o intervenție chirurgicală cardiacă

Fenomenul R-on-T este o extrasistolă ventriculară cauzată de o depolarizare ventriculară care se suprapune peste repolarizarea bătăii anterioare.1 Deși rar, acest fenomen poate avea ca rezultat aritmii ventriculare, care pot duce la stop cardiac. La pacienții cu stimulatoare cardiace, fenomenul R-on-T poate avea cauze multiple, inclusiv subînțelesul stimulatorului.2,3 Imaginea prezentată aici este preluată din telemetria din unitatea de terapie intensivă, la câteva zile după o intervenție chirurgicală cardiacă. Imaginea prezintă două vârfuri de stimulare ventriculară necorespunzătoare care cad pe unda T; primul este etichetat „a”, iar al doilea este etichetat „b”. Spike-ul de stimulare „a” cade pe o undă T urmată de un complex QRS intrinsec. După ce spike-ul de stimulare b cade pe o undă T, se observă o tahicardie ventriculară polimorfă în derivațiile II și V. După resuscitare cardiopulmonară și defibrilare, a fost reluat un ritm de perfuzie. La pacienții cu stimulatoare cardiace epicardice temporare plasate în timpul intervenției chirurgicale, vârfurile de stimulare nepotrivite observate în perioada perioperatorie sunt adesea atribuibile unui undersensing al stimulatorului.3 Vârfurile de stimulare ventriculară nepotrivite apar pe monitoarele de telemetrie sau electrocardiogramă după sfârșitul complexului QRS și înainte de sfârșitul undei T și pot fi însoțite de o pierdere a ritmului de perfuzie. Indiferent de localizarea clinică a pacientului, frecvența stimulatorului poate fi crescută peste frecvența cardiacă intrinsecă; acest lucru suprimă ritmul intrinsec, eliminând posibilitatea unei stimulări necorespunzătoare care are ca rezultat fenomenul R-on-T. Alternativ, dacă pacientul nu este dependent de stimularea ventriculară pentru un ritm de perfuzie, derivația (derivațiile) poate (pot) fi deconectată(e) în timpul depanării stimulatorului cardiac. Odată ce anestezistul a oprit stimularea nepotrivită, acesta poate scădea debitul setat până la cea mai mică valoare la care o bătaie de stimulator provoacă captarea electrică cardiacă și apoi crește sensibilitatea setată până când vârfurile de stimulare sunt inhibate de complexele QRS intrinseci.1-3

.

Lasă un comentariu